Kennisplein

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Op het kennisplein vind je waardevolle apps, boekentips (voor groot en klein), relevante artikelen, interviews en veel meer. Uiteraard is alle informatie toegespitst op de educatie van het jonge kind. 

De KIDDO-Leespluim van de maand

Dit bericht werd geplaatst op door

De KIDDO-Leespluim van de maand De Leespluim is een bekroning van kwalitatieve boeken voor het jonge kind (0 tot 6 jaar) om hen te prikkelen tot lezen en hun leesplezier e...

Lees meer...

Dit wiel is te klein

Dit bericht werd geplaatst op door

  Dit wiel is te klein! Begeleid rollenspel versterkt rekentaal.       Artikel van Afke Bouwman. Met ervaringen uit de praktijk ...

Lees meer...

Taaldenkgesprekken tijdens spel. Meer Taalontwikkeling? Wees speelmaatje!

Dit bericht werd geplaatst op door

Taaldenkgesprekken tijdens spel Resi Damhuis is lector emeritus ( Marnix Academi ) en Eefje van der Zalm projectleider Kansen in spel ! Al pratend worden kinderen t...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Spel 2

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we hoe de PM’er patiënt speelt. Ze geeft suggesties voor het spel (“krijg ik een prik? Want ik heb heel erg pijn in mijn knie”) De kin...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Terloopse momenten 3

Dit bericht werd geplaatst op door

We zien hoe de PM’er de kinderen laat nadenken over wie er nog in de kring moet komen zitten. Tijdens het routine moment van de kring laat ze kinderen zelf aan het woord...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Terloopse momenten 2

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we hoe de PM’er het moment van fruit eten aangrijpt als leermoment. Ze praat met de kinderen over hoe kauwen eigenlijk gaat. De kinderen zijn allemaal ...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Verantwoordelijkheid 2

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze korte clip zien we hoe alle kinderen een rol krijgen in het opruimen. Doordat de PM’ers foto’s van de materialen op de kast hebben geplakt, is duidelijk wa...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Warme relaties 2

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip wordt mooi duidelijk hoe een PM’er de relaties tussen kinderen kan bevorderen. Ze vestigt de aandacht van de andere kinderen op het feit dat twee kinderen u...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Voeten van de vloer

Dit bericht werd geplaatst op door

De PM’ers benutten een overgangsmoment als bewegingsmoment. Het opruimliedje gaat vergezeld van gebaren, en bevat woorden als omhoog, in je zij, boog, en stimuleert zo o...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Spel

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we dat de PM’er bij de kinderen mag komen kijken. De PM’er volgt de kinderen in het spel. Ze stelt vragen die kinderen uitnodigen om te vertellen...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Gevoelig oog

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we hoe de PM’er relaties tussen kinderen bevordert. Door kinderen aan te moedigen aan elkaar te vragen of ze mee mogen doen met hun doen-alsof-spel, be...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Terloopse momenten

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we hoe de PM’er een terloops moment aangrijpt als leermoment. Doa wil een verfschort aan, maar heeft daar hulp bij nodig. De PM’er wil graag dat ...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Warme relaties/conflict oplossen

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip zien we hoe een PM’er kinderen helpt om een conflict op te lossen, zonder het voor hen op te lossen. Ze moedigt de kinderen aan zelf woorden te geven aan hu...

Lees meer...

Good Practice - Peuters: Verantwoordelijkheid

Dit bericht werd geplaatst op door

In deze clip wordt duidelijk dat de kinderen bekend zijn met de routines op de groep. Het opruimliedje is bekend, en wordt met zichtbaar plezier gezongen. De PM’er vraag...

Lees meer...

Good Practice Lerend Netwerk Voordorp

Dit bericht werd geplaatst op door

Kartrekker Saskia Versaan stuurde ons dit artikel. Het geeft prachtig het effect weer van hun Lerend Netwerk in Voordorp. 

Lees meer...

Onze Lerende Netwerken leerzaam voor collega's uit Slovenië

Dit bericht werd geplaatst op door

In september 2016 zijn een aantal collega's uit Slovenië (werkzaam bij het Developmental Research Center for Pedagogical Initiatives in Ljubljana) in Utrech...

Lees meer...

Presentatie Intervisie Kartrekkers

Dit bericht werd geplaatst op door

Anke van Keulen - werkzaam bij MUTANT - deelt haar PowerPoint presentatie aan Kartrekkers over hoe Lerende Netwerken nog beter kunnen functioneren. Bekijk de...

Lees meer...

Speelgoed, stimuleert taal en denken

Dit bericht werd geplaatst op door

Fragment uit artikel KIDDO: Het spel van jonge kinderen is de motor van hun ontwikkeling. Terwijl kinderen opgaan in hun spel, ontwikkelen zij zich op allerlei gebied...

Lees meer...

Online Coaching voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten groep 1 en 2

Dit bericht werd geplaatst op door

Onderzoek wijst uit dat het niet makkelijk is om de diepte in te gaan in interactie met jonge kinderen. Vragen die leven zijn: Hoe stel je uitdagende vragen? Hoe hel...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Verantwoordelijkheid

Dit bericht werd geplaatst op door

We zien in dit fragment dat de kinderen in deze klas de routines heel erg goed kennen. Het is helder dat hierin is geïnvesteerd. De leerkracht is nauwelijks tijd kwijt aa...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Met een doel

Dit bericht werd geplaatst op door

De leerkracht stelt hier voor aanvang van het voorlezen mooie hogere orde denkvragen. Ze vraagt om voorspelling (“waar zou dit boek over gaan?”) en vraagt naar den...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Spel

Dit bericht werd geplaatst op door

In dit fragment zien we dat de leerkracht zich van te voren heeft voorbereid om het spel in de postkantoor hoek te verrijken. Ze heeft een doosje meegenomen en een cadeau dat ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Voorlezen

Dit bericht werd geplaatst op door

Het is mooi dat de leerkracht steeds de kinderen actief betrekt door gebruik te maken van extra materiaal dat al klaar ligt (het fluitje) en door de kinderen fysiek te betrekk...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Terloopse momenten

Dit bericht werd geplaatst op door

We zien een mooi voorbeeld van het aangrijpen van terloopse momenten als leermoment. “Als je naam begint met de letter ‘s’ dan pak je jas”. De overgang...

Lees meer...

(Foto)verslag Masterclass 'Voeten van de vloer'

Dit bericht werd geplaatst op door

De Masterclass ‘Voeten van de vloer’ zat snel vol. Een belangrijk signaal voor Nu voor later: hier is behoefte aan. Margreet van de Water - werkzaam bij het Marnix...

Lees meer...

Zelfregulatie bij kleuters

Dit bericht werd geplaatst op door

In de rij blijven staan als je na het buitenspelen weer naar binnen moet. Tijdens een instructie onthouden dat je een blaadje, een poltood en schaat moet pakken en deze dingen...

Lees meer...

Interview Marlies Masterclass 'Kinderen met ontwikkelingsvoorsprong'

Dit bericht werd geplaatst op door

  1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? De essentie is het leerkracht- en PM-gedrag stimuleren dat past bij het begeleiden van kinderen met e...

Lees meer...

Hoe scoor jij op de reflectiewijzer?

Dit bericht werd geplaatst op door

Een opbrengstbewuste leerkracht handelt vanuit de drie basisbehoeften. Met behulp van de reflectiewijzer in de bijlage toets je eenvoudig je eigen handelen.  Handel...

Lees meer...

Interview Aafke Masterclass 'Organiseren kan je leren'

Dit bericht werd geplaatst op door

  1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? Een goede en efficiënte organisatie draagt bij aan goed onderwijs/spel/spelbegeleiding. 2. Ho...

Lees meer...

Interview Margreet Masterclass 'Voeten van de vloer'

Dit bericht werd geplaatst op door

1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? Wat is het belang van bewegen voor jonge kinderen? Hoe kan je dit vorm geven in je eigen groep: kijkend naar de...

Lees meer...

Spelobservatietabel

Dit bericht werd geplaatst op door

Om een goed beeld te krijgen van de spelkwaliteit, de spelintensiteit en het spelniveau reiken we deze Spelobservatietabel aan. De tabel biedt structuur tijdens het...

Lees meer...

Verhaal Dagmar Heytze

Dit bericht werd geplaatst op door

Jong Geleerd Mijn nichtje wil naar buiten. Ze is een peuter met energie. We zitten op de bank en ik kijk naar de regen die tegen het raam spat. Het weer is niet best. ...

Lees meer...

Kort interview Magda van der Wulp

Dit bericht werd geplaatst op door

1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? De essentie is het leerkracht- en PM-gedrag stimuleren dat past bij het begeleiden van kinderen met een ont...

Lees meer...

Kort interview Karolien Schmidt

Dit bericht werd geplaatst op door

1. Wat was de essentie van jouw Masterclass? Kinderen spelen de hele dag, ze ontdekken hun omgeving en leeftijdsgenootjes in de groep tijdens activiteiten en de dage...

Lees meer...

Kort interview Monique Jeurissen (CED)

Dit bericht werd geplaatst op door

1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? * Rekenen met jonge kinderen begint bij meetkunde en meten: jonge kinderen leren de wereld om hen heen kennen. ...

Lees meer...

Kort interview met expert Cornelie Kool

Dit bericht werd geplaatst op door

Vier vragen aan de expert over de Masterclass 'Laat jonge kinderen participeren'. 1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? * Er zij...

Lees meer...

Anke van Keulen - Toscane en Birmingham

Dit bericht werd geplaatst op door

Anke van Keulen - Bureau MUTANT bezocht interessante conferenties in Florence en Birmingham. Ze heeft het project Nu voor later en het UKK gepresenteerd en waar...

Lees meer...

Wetenschap en werkveld ontmoeten elkaar in actieonderzoek

Dit bericht werd geplaatst op door

In mei 2016 publiceerden Dr. Lotte Henrichs en Prof. Dr. Paul Leseman de resultaten van hun actieonderzoek. Actieonderzoek is praktijkgericht onderzoek waarbij wetenschap e...

Lees meer...

Doorstroom kleuters

Dit bericht werd geplaatst op door

Wat doe je als een kleuter nog niet toe is aan groep 3? Richt je de kleutergroepen schoolser in, dan bekruipt je misschien het gevoel dat jonge kinderen geen ki...

Lees meer...

Peutercentrum 't Zand sluit jaar mooi af

Dit bericht werd geplaatst op door

Het is maandagochtend. Bij park De Hoge Woerd verzamelen kinderen, ouders, grootouders en medewerkers van Peutercentrum ‘t Zand zich bij het hek.  Het gras is nat...

Lees meer...

Foto's Masterclass Tellen, meten en meetkunde

Dit bericht werd geplaatst op door

Prachtige foto’s hebben we ontvangen van Gerry Blonk. Ze werkt bij een peutercentrum van Spelenderwijs Utrecht. Leuk om te zien hoe de Masterclass Tellen,...

Lees meer...

Interview SLO-doelen - leerkracht De Boemerang

Dit bericht werd geplaatst op door

SLO ontwikkelde doelen voor het jonge kind voor
 de ontwikkelingsgebieden taal, rekenen, sociaal- emotioneel, bewegingsonderwijs, kunstzinnige oriëntatie, oriëntat...

Lees meer...

Spelen is leren met hoofd, hart en handen

Dit bericht werd geplaatst op door

Wat kan je doen om de kwaliteit van spel te verbeteren om zo de leerervaring te vergroten?  Aleid Beets Kessens is docent, orthopedagoog en Specialist Jonge Kind met s...

Lees meer...

1.000 nieuwe woorden per jaar, door 15 min voorlezen per dag

Dit bericht werd geplaatst op door

Voorlezen voor het slapen, is een mooie, gezellige manier om de dag af te sluiten. Je geeft je kind positieve aandacht en introduceert nieuwe woorden en zinnen. Dit is go...

Lees meer...

Digitale kinderboeken goed voor woordenschat

Dit bericht werd geplaatst op door

Het (voor)lezen van digitale kinderboeken heeft een positief effect op de woordenschat en het verhaalbegrip,’ zo blijkt uit onderzoek. ‘Dat komt door de extra vert...

Lees meer...

Sprankelend Spelen

Dit bericht werd geplaatst op door

Hmm, wat wordt het thema van de volgende inloopochtend voor ouders? Mohamed Akanni - deelnemer Werkplaats Ouderbetrokkenheid - nam het initiatief voor een zeer waardevoll...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Tellen, meten en meetkunde

Dit bericht werd geplaatst op door

De leerkracht zet een doelgerichte activiteit in om de kinderen rekenervaring op te laten doen. Ze biedt de kinderen rijke rekentaal aan door het aantal ogen op verschillende ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Ontdekken

Dit bericht werd geplaatst op door

In dit filmfragment zitten heel veel voorbeelden die illustreren waarom ontdekken zo leerzaam is, en hoe een leerkracht het ontdekken kan ondersteunen. De leerkracht probeert ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Spel

Dit bericht werd geplaatst op door

Dit fragment illustreert hoe een leerkracht spel aangrijpt als een moment om te leren. Ze stapt op een heel natuurlijke manier in het spel, en weet het spel te verrijken door ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Terloopse momenten

Dit bericht werd geplaatst op door

De leerkracht benut hier een terloops leermoment. Ze herkent dat de onverwachte situatie (het aangeven van een schaar) een leerzaam moment bevat voor kinderen. Ze geeft eerst ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Gevoelig oog

Dit bericht werd geplaatst op door

We zien hier dat de leerkracht opmerkt dat een meisje zich niet fijn voelt. Ze zit teruggetrokken in hoekje. De leerkracht loopt even op haar af, en verwoordt dat ze ziet dat ...

Lees meer...

Good Practice - Kleuters: Speerpunt Warme relaties

Dit bericht werd geplaatst op door

Deze wekelijkse activiteit is een goede manier om warme relaties tussen kinderen te bevorderen. Kinderen leren hierdoor dat het fijn is om complimenten te krijgen en ook dat h...

Lees meer...

Internet in kleutertaal

Dit bericht werd geplaatst op door

Kinderen zijn al jong mediaconsumenten. We leren kinderen lezen en schrijven, maar in onze mediamaatschappij is ook de digitale geletterdheid steeds belangrijker. Hier kun je ...

Lees meer...

Begrijpend lezen volgens Bloom

Dit bericht werd geplaatst op door

Begrijpend leesonderwijs is niets anders dan kinderen leren denken. En dat kan op verschillende niveaus: van herinneren en begrijpen tot toepassen, analyseren, evalueren ...

Lees meer...

Film Werkplaats Ouders

Dit bericht werd geplaatst op door

Organisatiekunstenaar Marieke Ploeg onderzoekt samen met ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers naar de essentie van gelijkwaardige samenwerking. Filmmaker Rob K...

Lees meer...

Hoe gaat het thuis met je kind?

Dit bericht werd geplaatst op door

Good Practice: Hoe gaat het thuis met je kind? Saskia Copier- van Rooden is moeder en pedagogisch medewerker bij KOKO kinderopvang in Vleuten. Tijdens een bijeenk...

Lees meer...

Denk groot, doe klein

Dit bericht werd geplaatst op door

Als pedagogisch medewerker of leidinggevende vind je in het boek Denk groot, doe klein van Anke van Keulen inspiratie om op jouw locatie aan de slag te gaan met democratisch b...

Lees meer...

Pilot Vreedzame School voor Peuters

Dit bericht werd geplaatst op door

Kun je peuters leren om elkaars grenzen te respecteren? En kunnen ze accepteren dat iedereen anders mag zijn? Die vraagt wordt in de praktijk gestoetst met de pilot van De Vre...

Lees meer...

Gedicht-Gerard-van-Midden

Dit bericht werd geplaatst op door

Op het gedicht 100 talen van een kind kregen we hartverwarmende reacties. Dit gedicht van Gerard van Midden is tevens prachtig. We hopen dat je zal inspireren. ...

Lees meer...

Good Practice: Ouderbetrokkenheid

Dit bericht werd geplaatst op door

Bij peutercentrum Parkwijck zijn eind vorig jaar voor elke groep ouderbijeenkomsten gehouden met een de door de ouders zelf gekozen onderwerp: 'Ontdekken, wetenschap ...

Lees meer...

Ouderbetrokkenheid 3.0

Dit bericht werd geplaatst op door

Peter de Vries houdt een verhelderende lezing over Ouderbetrokkenheid 3.0. Een aanrader. Zeer herkenbaar. 

Lees meer...

100 talen van een kind

Dit bericht werd geplaatst op door

Voor zowel ouders als professionals kan het meebewegen met een kind een uitdaging zijn. Jij hebt een doel voor ogen, maar het kind is druk in zijn of haar eigen wereld. T...

Lees meer...

Vooruit met de groep!

Dit bericht werd geplaatst op door

Om structuur aan te brengen in de dag maak je als pedagogisch medewerker gebruik van een programma met vaste en flexibele onderdelen. Kinderen doen afwisselend mee in de grote...

Lees meer...

Miertje Maniertje

Dit bericht werd geplaatst op door

Miertje Maniertje is ontwikkeld door Fenna van Nes, onderzoeker bij het Freudenthal Instituut. Zij deed onderzoek naar de ontwikkeling van ruimtelijke en numerieke v...

Lees meer...

Ik weet een mooie zin!

Dit bericht werd geplaatst op door

De Gemeente Utrecht heeft persoonlijke verhalen gebundeld in de uitgave ‘Ik weet een mooie zin’. Medewerkers van het consultatiebureau, de voorschool, de bibliothe...

Lees meer...

Leerdoelen geformuleerd door SLO

Dit bericht werd geplaatst op door

Een goede aansluiting van voor- naar vroegschoolse educatie en vervolgens een vloeiende overgang naar de schoolse situatie vragen om een goede afstemming, vanuit leerpl...

Lees meer...

Samen spelen en ontdekken

Dit bericht werd geplaatst op door

Een knikkerbaan wordt pas echt uitdagend, als er iemand bij komt zitten die zich hardop afvraagt hoe het nu eigenlijk komt dat de knikker in dat groene bakje terechtkomt en ni...

Lees meer...

Begin met begrijpend luisteren

Dit bericht werd geplaatst op door

Het onderstaande model - het GRRIM (Gradually Release of Responsibility Instruction Model) van ‘Pearson & en Gallagher’ (1983) - wordt bij begrijpend luisteren...

Lees meer...

Digidreumesen: mediaopvoeding in de kinderopvang

Dit bericht werd geplaatst op door

Kinderopvangorganisaties moeten een eigen afweging maken om wel of geen media in te zetten. Er zijn genoeg gegronde argumenten om het niet te doen, maar media volkomen negeren...

Lees meer...

9 Spelletjes met bierviltjes

Dit bericht werd geplaatst op door

Met bierviltjes kun je veel verschillende spelletjes doen. Je kunt ermee rollen, gooien, stapelen, bouwen, schuiven, rondlopen en weggetjes mee leggen. Er wordt gespeeld ...

Lees meer...

Kleuterwiskunde

Dit bericht werd geplaatst op door

Prentenboeken zijn een belangrijk middel om de taal- en rekenontwikkeling van kleuters te stimuleren. Wiskundige verschijnselen uit prentenboeken nodigen uit om vragen te stel...

Lees meer...

Spelbetrokkenheid verhogen

Dit bericht werd geplaatst op door

Wat kun je doen om de spelbetrokkenheid van kinderen te vergroten? Mehrnaz Tajik is kinderpsycholoog en werkte als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. Inmiddels is ze adv...

Lees meer...

VoorleesExpress: 20 weken een vrijwillige voorlezer thuis

Dit bericht werd geplaatst op door

Loopt je kind achter met de Nederlandse taal? De VoorleesExpress stimuleert de taalontwikkeling van kinderen en verrijkt de taalomgeving thuis. Twintig weken la...

Lees meer...

Moeilijke woorden zijn goed voor je kind

Dit bericht werd geplaatst op door

Hoe praat jij met jonge kinderen? We zijn geneigd om in een gesprek met jonge kinderen onze zinnen te verkorten, veel verkleinwoorden te gebruiken en de toonhoogte van on...

Lees meer...

Boekstart

Dit bericht werd geplaatst op door

BoekStart is een programma dat het lezen met heel jonge kinderen wil bevorderen én ouders met jonge kinderen wil laten genieten van boeken. BoekStart gaat uit van de ge...

Lees meer...

Weinig taal, toch in gesprek

Dit bericht werd geplaatst op door

Als professional doe je al veel aan taalontwikkeling. Toch lukt het niet bij alle kinderen om de taalontwikkeling te stimuleren. Hoe krijg je nu de minder taalvaardige kindere...

Lees meer...

Activiteitenboek Kleine Wetenschappers

Dit bericht werd geplaatst op door

Jonge kinderen onderzoeken de wereld om hen heen als kleine wetenschappers. Omarm die nieuwsgierigheid in de groep. Download het activiteitenboek van TalentenKracht. J...

Lees meer...

Ruimte voor bewegen

Dit bericht werd geplaatst op door

In groep 1 en 2 kunnen kinderen 60 tot 80% van de schooltijd ‘vrij’ bewegen. In groep 3 is dat gemiddeld 10%. In kleutergroepen zie je dat kinderen, ook als zij ge...

Lees meer...

10 complimenten per dag? Check!

Dit bericht werd geplaatst op door

Complimenten zijn erg belangrijk voor jonge kinderen. Het geeft ze niet alleen zelfvertrouwen, maar ook een goed beeld van welk gedrag gewenst is Een nieuwsgierig kind da...

Lees meer...

Hoe lang mag jouw kind achter een beeldscherm?

Dit bericht werd geplaatst op door

Ipad, televisie, app op de telefoon, spelletje op de computer... Schermen genoeg in huis. Hoe lang mag jouw kind erop? En wat zeggen de experts? Kijk voor meer informatie...

Lees meer...

In de bieb valt veel te halen

Dit bericht werd geplaatst op door

De bieb is er voor kinderen, ouders en professionals. Wat er te halen valt? Bekijk de film!

Lees meer...

kracht-lerend-netwerk

Dit bericht werd geplaatst op door

Bekijk deze 2,5 min film over de kracht van Lerende Netwerken. Rob Koops bezocht in opdracht van Nu voor later Lerend Netwerk De Brug. Klik rechts op de link en...

Lees meer...

Praten over pesten

Dit bericht werd geplaatst op door

In de Werkplaats Ouders vertelt een vader over zijn dochter, die op school wordt gepest: 'Na overleg met de leerkracht is mijn dochter aan een ander tafeltje gezet. Op dat...

Lees meer...

Hoe ver ben jij met kinderparticipatie?

Dit bericht werd geplaatst op door

De participatieladder van Roger Hart is een nuttig instrument. Daarmee kun je evalueren hoeveel jouw organisatie doet aan kinderparticipatie. De ladder bestaat uit de vol...

Lees meer...

6 vragen rondom spelontwikkeling

Dit bericht werd geplaatst op door

Waardevol voor Lerende netwerken en Lerende teams die meer willen bereiken binnen het speerpunt Spelbegeleiding.   Observeer een peuter o...

Lees meer...

Rekenspelletjes

Dit bericht werd geplaatst op door

'Kun je al spreken van kleuters met een achterstand in hun rekenontwikkeling? Moet je dan al extra gaan begeleiden?' Er zijn kinderen die van thuis uit minder dan hu...

Lees meer...

Uitdagen tot gesprek

Dit bericht werd geplaatst op door

Een goed gesprek met je kind… Hoe ziet dat eruit? Gezellig babbelen over niks? Of wil je weten wat er in dat koppie omgaat? De Marnix Academie geeft ouders 10 tips...

Lees meer...

Dyslexie herkennen bij jonge kinderen

Dit bericht werd geplaatst op door

Hoe herken je dyslexie bij een kind, ver voordat het leert lezen en schrijven? Goed observeren vormt de sleutel. Zien in de klas bespreekt vijf belangrijke signalen die kunnen...

Lees meer...

Executieve functies zijn een betere indicator voor succes, dan IQ

Dit bericht werd geplaatst op door

De term executieve functie is nog niet helemaal ingeburgerd, maar wel actueel,’ zegt Magda van der Wulp (Buro Spring). Uit onderzoek blijkt dat intelligentie niet altijd...

Lees meer...

Elfje Ida - Romantische app voor kleuters

Dit bericht werd geplaatst op door

Aanrader voor kinderen in groep 1 en 2. De app vertelt het verhaal over het elfje Ida, dat per ongeluk alle sterren uit de hemel laat vallen. Noa zoekt de sterren op en helpt ...

Lees meer...