Good Practice - Peuters: Voeten van de vloer
De PM’ers benutten een overgangsmoment als bewegingsmoment. Het opruimliedje gaat vergezeld van gebaren, en bevat woorden als omhoog, in je zij, boog, en stimuleert zo o...
Lees meer...Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Op het kennisplein vind je waardevolle apps, boekentips (voor groot en klein), relevante artikelen, interviews en veel meer. Uiteraard is alle informatie toegespitst op de educatie van het jonge kind.
De PM’ers benutten een overgangsmoment als bewegingsmoment. Het opruimliedje gaat vergezeld van gebaren, en bevat woorden als omhoog, in je zij, boog, en stimuleert zo o...
Lees meer...In deze clip zien we hoe de PM’er relaties tussen kinderen bevordert. Door kinderen aan te moedigen aan elkaar te vragen of ze mee mogen doen met hun doen-alsof-spel, be...
Lees meer...De Masterclass ‘Voeten van de vloer’ zat snel vol. Een belangrijk signaal voor Nu voor later: hier is behoefte aan. Margreet van de Water - werkzaam bij het Marnix...
Lees meer...In de rij blijven staan als je na het buitenspelen weer naar binnen moet. Tijdens een instructie onthouden dat je een blaadje, een poltood en schaat moet pakken en deze dingen...
Lees meer...1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? Wat is het belang van bewegen voor jonge kinderen? Hoe kan je dit vorm geven in je eigen groep: kijkend naar de...
Lees meer...1. Wat was de essentie van de Masterclass die je hebt gegeven? De essentie is het leerkracht- en PM-gedrag stimuleren dat past bij het begeleiden van kinderen met een ont...
Lees meer...We zien hier dat de leerkracht opmerkt dat een meisje zich niet fijn voelt. Ze zit teruggetrokken in hoekje. De leerkracht loopt even op haar af, en verwoordt dat ze ziet dat ...
Lees meer...Kun je peuters leren om elkaars grenzen te respecteren? En kunnen ze accepteren dat iedereen anders mag zijn? Die vraagt wordt in de praktijk gestoetst met de pilot van De Vre...
Lees meer...Met bierviltjes kun je veel verschillende spelletjes doen. Je kunt ermee rollen, gooien, stapelen, bouwen, schuiven, rondlopen en weggetjes mee leggen. Er wordt gespeeld ...
Lees meer...In groep 1 en 2 kunnen kinderen 60 tot 80% van de schooltijd ‘vrij’ bewegen. In groep 3 is dat gemiddeld 10%. In kleutergroepen zie je dat kinderen, ook als zij ge...
Lees meer...Een goed gesprek met je kind… Hoe ziet dat eruit? Gezellig babbelen over niks? Of wil je weten wat er in dat koppie omgaat? De Marnix Academie geeft ouders 10 tips...
Lees meer...De term executieve functie is nog niet helemaal ingeburgerd, maar wel actueel,’ zegt Magda van der Wulp (Buro Spring). Uit onderzoek blijkt dat intelligentie niet altijd...
Lees meer...