Digitale kinderboeken goed voor woordenschat

Het (voor)lezen van digitale kinderboeken heeft een positief effect op de woordenschat en het verhaalbegrip,’ zo blijkt uit onderzoek. ‘Dat komt door de extra vertelmiddelen waarmee ze zijn verrijkt. Denk aan filmpjes, animaties, muziek en achtergrondgeluiden. Ze hebben geen invloed op de leesmotivatie.' 

'De combinatie van een digitaal boek en een volwassene werkt optimaal. Daarmee wordt mondeling interactie mogelijk en krijgen kinderen afgestemde feedback. Voor interactieve hotspots geldt: met mate. Kinderen kunnen door een overdaad aan aanklikbare toeters en bellen ook afgeleid raken. Een Karaoke balk (letters lichten op) helpt beginnende lezers.’

Nu voor later onderstreept dat het 'echte' boek onmisbaar is, maar dat een digitale vorm wel ingezet kan worden voor het herhalingsmoment voor met name taalzwakke leerlingen.

Meer lezen: http://www.leesmonitor.nu/voordelen-verrijkte-kinderboeken


Digitale kinderboeken goed voor woordenschat
Doelgroep:PM'er/Leerkracht Ouders
Speerpunten:Voorlezen
Bron:Lees Monitor
Link: http://www.nuvoorlaterutrecht.nl/leerkracht/lerende-netwerken/leidsche-rijn/de-klimroos-en-parkwijck