'Kun je al spreken van kleuters met een achterstand in hun rekenontwikkeling? Moet je dan al extra gaan begeleiden?' Er zijn kinderen die van thuis uit minder dan hun leeftijdsgenoten gestimuleerd worden in hun ontwikkeling. Dat leidt tot verschillen bij de start in de basisschool. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het verschil kan wel steeds verder uiteenlopen. Voor hen is het mooi als je hen intensiever in aanraking laat komen met uitdagende rekenactiviteiten. Rekenspellen bieden die mogelijkheid. Als we constateren dat jonge kinderen eind groep 1 bijvoorbeeld nog helemaal niet kunnen tellen dan is het wel zaak daar extra aandacht aan te besteden. En ook aan kinderen die halverwege groep 2 nog moeite hebben met hoeveelheidsbegrippen, tellen en ruimtelijk inzicht.
Voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen veel rekenspellen een mooie uitdaging bieden. Het gaat dan om spellen waarbij logisch denken en redeneren en strategisch spelen centraal staan. Het gaat er niet om dat deze kinderen al aan leerstof uit de volgende leerjaren beginnen. Logisch denken en redeneren zijn belangrijke vaardigheden voor de rekenontwikkeling, maar in bronnenboeken en voorlopers van rekenmethodes, krijgen die vaak niet zoveel aandacht. Voorbeelden van spellen die hieraan tegemoet komen zijn Da Vinci code, QUARTO, Wie is het?, SET, en denkspellen als SMART car, Rush Hour en Hide and seek: Piraten. Kinderen kunnen in deze spellen steeds beter worden, de spellen blijven dus een uitdaging. Het is belangrijk dat kinderen hierbij tegenstanders hebben van ongeveer gelijk niveau, omdat kans geen (grote) rol speelt bij deze spellen.
Bekijk het SLO-bestand met rekenspelletjes: /uploads/files/rekenspelletjes-voor-kleuters.pdf