Jong Geleerd
Mijn nichtje wil naar buiten. Ze is een peuter met energie. We zitten op de bank en ik kijk naar de regen die tegen het raam spat. Het weer is niet best. Ik vraag wat ze buiten wil doen. Er volgt een verhaal over jassen aan, rennen, paraplu mee en steppen. Ik weet zeker dat ze geen step heeft. Vraag me af hoe ze daarbij komt. Vraag ook aan haar wat steppen dan is. Ze legt me precies uit dat het met één been kan, maakt wapperende gebaren en besluit te zeggen dat ze het al heel goed kan. Ik stel voor dat we eerst een boekje gaan lezen. Er zijn er genoeg in huis. Ze pakt Pip en Posy en de superstep. Nu begrijp ik het. We lezen over konijn Pip, hij rijdt op zijn step. Muis Posy vindt de step zo mooi dat ze ermee wegrijdt. Gaat dat goed? Het verhaal heeft vaart. Het gaat over samen spelen, delen en vriendschap. We blijven binnen, halen de wereld in huis met boeken. We steppen, varen, rennen, dwars door de woorden en de platen. We hebben plezier met boeken. Zij zal een goede lezer worden. Ik weet dat zeker.